CREATIVES

上林拓也

コンセプト&ブランドデザイン

見た目のいいデザインを作れる人はたくさんいる。でも、説明できる、物語を語れるデザインを作ることは、全く違うスキルを要する。様々な経験をし、全く関係のない事柄同士を結びつけ、新しい考え方を提案する。それがブランドやコンセプトを創るのに必要な力。だから、私がデザインをするときは、必ず作り手にインタビューをし、工場を見学させていただき、その世界の歴史と現在の広がり方を勉強し、その作り手の考え方の特徴や、作り手では発見できないその産業のなかの特徴などを探り出します。そうして作られるデザインは、商品のネーミングや、ロゴ、背景に使うパターンなど、全てにその作り手の物語が織り込まれていて、ついつい人に話したくなるようなデザイン。作り手がそれまで気づいてもいなかった、その作り手自身の特徴を視覚的に表現しているから、作り手自身が自分の特徴を今までとは違い視覚的に説明することができるようになるデザイン。
それは結果的に、他の商品との差別化になる。デザインの構想を練り始める時点から、差別化を考えるのではなく、デザインされる対象の特徴をきちんとつかむことによる差別化。それが私の考えるデザインです。


Hi, there. I am a designer based in Osaka, Japan. I was learned typography and the history of modern design in University of Hawai\'t at Manoa. The following is the description of the design I practice.

There are many deisners who can create good-looking stuff, but there are a lot less designers who can actually create logos and packages that speak a story behind the creation of the product or the brand. I call the latter kind \"a brand and concept designer,\" and that is what I practice. When I design, I gather as much information surrounding the product or the industry as possible by interviewing the producer about how and why he created the product and reading about the history of the industry.

Then I try to seek one or two uniqe themes that can be found repeatedly. Those themes are often producer himself did not even realise its existence, ignored or neglected, and often are the most unique factors about the producer himself or the product. In my opinion, to point out and visually expressing thse themes is the job of \"a brand and concept designer,\" and this skill is what differs concept designers from graphic designers. The outcome of this process is the logo and the branding identity that are full of stories that the producer would want to and can tell visually to its future customers.
That is the design that I want to provide to my clients.

活動

Editing, Graphic Design, Product Design, Planning and Direction

Awards

言語

日本語

On the Web