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応募プロジェクト・アイデアのタイトル
”あたりまえ"のことを、"あたりまえ"に。
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応募プロジェクト・アイデアのタイトル(英語)
Do Natural Things, Naturally.
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応募プロジェクト・アイデア紹介動画URL(5分以内)
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応募プロジェクト・アイデアの説明
とある誰かのためだけではなく、自然のために、また環境のために、私たちは茅の可能性を広げる活動をしています。従来屋根の素材として使われてきた茅は、時代の流れとともにその用途も変化しています。その事例として、住宅のエクステリアやイベントステージ、インテリアとしてのアート作品といった活用方法を見出してきました。
これらは共通して、「自然を守るため」「自然との共生を実現するため」といった素材そのものへの配慮だけでなく、「美しい」「繊細」「高級」といった情緒的需要(=課題)を「今までに見たことのないもので」「驚かせる」形で供給(=解決)することが前提にあります。
情報の量とスピードが日毎に増す昨今において、誰もが見たことのない、感じたことのない新たな感覚を提供し続けることが、全社的に取り組んでいるプロジェクト・アイディアそのものです。 -
応募プロジェクト・アイデアの説明(英語)
We are working to expand the possibilities of thatch, not only for the benefit of a certain someone but also for the benefit of nature and the environment. Traditionally used as a roofing material, the use of thatch has been changing as time goes by.
As an example, we have found ways to use it for home exteriors, event stages, and interior artworks.
In common with all of these, there is not only consideration for the material itself, such as "to protect nature" or "to realize symbiosis with nature," but also the premise of supplying (=solving) emotional demands (=issues) such as "beauty," "delicacy," and "luxury" in a way that is "never seen before" and "surprising".
These days when the volume and speed of information are increasing day by day, our company-wide project idea is to continue providing new sensations that no one has ever seen or felt before. -
応募プロジェクト・アイデアの詳細説明
<01.身近な生き物の住処を守ること>(画像ファイル「2」)補足
カヤネズミ:ススキなどのイネ科植物に巣を作る、親指大の日本最小のネズミ。特に火入れを行う茅場を好んで営巣する。1都2府28県のレッドデータブックに掲載。
マメコバチ:茅葺き屋根の表層部に住む1センチ程の小さなハチ。リンゴ等の受粉に欠かせないため、茅葺が減るにつれ、農家自らがヨシ束を箱に詰めた巣を作るようになった。
草原植物(キキョウ、ナデシコ、オミナエシ):茅場で見られる希少な植物の代表格。キキョウは環境省のレッドデータブックに掲載。
・茅場は人の手入れなしに維持することは難しく、毎年草を刈り取ること、あるいは火入れをすることによって良質な茅場が維持される。手入れにより毎年春に地面に陽が当たって植物種が増えるが、管理を怠ると背丈の高い草や灌木などが増えて陽が遮られてしまう。植物種の減少が発生し、約30年もすると草本類よりも木本類が多くなる。
日本の気候では、草地はほぼ全て森林へ遷移していくため、草原性の生き物や背の低い植物は、人の手によって守られているとも言える。
<02.資源を使い続けること>
屋根の解体時に出た古い茅は捨てることなく、屋根の耐久性や見た目に影響しない部分で再利用される。朽ちて短くなりすぎた、あるいは脆くなっていて屋根に使用できない古茅は、肥料として田畑に撒くなどして土に還すため、廃棄する必要なく全て有効活用される。特に数十年にわたり囲炉裏やカマドで燻された古茅は、良質な肥料となる。
茅は1年で成長し、①茅葺き屋根として20−30年(藁の場合5−10年)使用され、②家畜の飼料や敷草、田畑の肥料として使用され、③1年〜数年で自然分解され、土壌中の有機炭素となる。
この一連の循環により、茅となる植物が生育時に吸収した炭素が長期間排出されることなく、茅葺き屋根や土壌に固定される。
<03.対等な助け合いを生むこと>
・相互扶助による屋根葺き
茅葺き屋根の葺き替えは集落単位での共同労働・労働交換・労働奉仕・賃労働のいずれかで行われてきた。労働奉仕(=ボランティア)は規模の大きな神社や大地主の家に対して行われていたもので、その他は労働力に対して対等な労働や金銭が支払われていた。
・茅の共有と貸し借り
各家で刈り集めた茅を組合単位で共有する仕組みのことを、茅頼母子(読み=かたやのもし)という。どの家が何束提供し何束受け取ったかが記録され、解散時には全員の茅の収支が合うようになっていた。
<04.手に負えるものをつくること>
茅葺き屋根は丸太の骨組み、竹の下地、わら縄、茅で作られている。これらは全て身近で採れる材料で、加工も手作業でできる。丸太は100年単位で長く使用され、たけ・わら縄・茅は葺き替え時に必要に応じて取り替える。
伝統的な茅葺き屋根は、丸太と竹を「組む」、組んだ下地を縄で「結ぶ」、茅を下地に「縫う」または「編み付ける」という工程で作られる。縄を解くことで容易に解体でき、縄を交換して締め直すことも可能。屋根が部分的に傷んだ場合は、傷んだ茅を抜き出して交換したり、新しい茅を追加で差し込んだりなどをして、柔軟に補修することができる。
<05.技術・知識を更新すること>
茅葺の形:先史時代から今日に至るまで、時代とともに変化してきた。裕福な家では格の高さを象徴させるため、施主の需要に合わせて棟などの装飾が工夫された。
使われる茅材も、その時代に最も調達しやすいものとされてきた。例えば神戸では、田畑の畔で育てたススキが主な茅材となるが、戦後すぐの時期には小麦が盛んに生産されたため、小麦わらで葺いた屋根が多くなった。
ただその形を保存するのではなく、常に時代に適応しているのである。
技術の継承:元来親方から弟子へ口伝いによって伝えられてきた。そのため道具の名前には漢字が使われていないことも多く、同じ用途の道具でも地域によって形や呼称が異なる。
また、道具は現在でも職人が自らの手で作っており、茅葺き技術の継承には屋根葺きの工程となる縄の結び方・茅の選び方・納め方などに止まらず、道具の作り方やハサミの研ぎ方も含まれる。
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<“あたりまえ”のことを、“あたりまえ”に。>(画像ファイル名「3」)補足
茅と茅葺きを取り巻く循環は、古来から01から05までが当たり前に行われることで成り立ってきたが、そこに見られる数々の知恵はただ受け継がれるだけでなく、時代ごとに適応していく術も持ち続けてきた。
今私たちが実践しているあらゆる活動はその歴史の延長線上であり、今身の回りに起こっている様々な環境に適応させながら、先人の知恵を更新し、現代における環境・資源・経済の循環を実現している。
−Case.1−
01「身近な生き物の住処を守」り、02「資源を使い続ける」ため、兵庫県内のススキ草原を管理し、そこに住む動植物を守る地域団体と協力して、ススキ草原の一部を茅場として活用する活動を始めた。
現在茅葺き業界では、茅の調達は富士山麓や阿蘇など都市部から遠く離れた広大な産地から購入することが多い。身近な茅場で調達できるようにすることで輸送による環境負荷も減らし、小さいが強靭な資源循環を生むことができる。
<上山高原での例>
NPO法人上山高原エコミュージアムは当社の支援を受けて、2017年から茅の販売を開始している。継続的な手入れによって育成された茅を茅葺きの材料として購入することで、同法人に正当な対価が支払われるようになった。「見頃を終えたススキを活用できる」「地元の収入源になる」という法人内からの反響も出ている。
−Case.2−
02「資源を使い続け」、03「対等な助け合いを生む」ため、地元農家と協力しながら地域の人々を巻き込んで藁を使う循環を生み出している。農家の負担を減らしながら地元で稲わらを調達し、さらに農業や茅葺きに関わる人々を増やす、といった三方良しの仕組みを作っている。
コンバインが主流の現在、大規模農家では収穫時にわらを粉砕してしまうため、稲わらが取れるのは手刈りで収穫する農家に限られる。手刈りをしているのは小規模な農家や有機農業を行う農家に多く、持続的な関係を築くには、稲わらを提供する作業負担とそれによる収益のバランスをとりながらも、茅葺きや地域との繋がりなどの価値を生むことが重要である。
<神戸市西区での例>
農家グループBIO CREATORSは、2反分の田んぼを使い、一般向けに食育のための農業体験ワークショップを主催。農家や市民が手刈りで収穫した稲は脱穀し、残った稲わらを当社が買い取っている。買い取った稲わらは地域のイベント(Farm to Folk)で活用。アートワークや体験型ワークショップに活かすことで、集落の枠を超えた地域単位で実現している資源と経済の循環のモデルである。 -
応募プロジェクト・アイデアの詳細説明(英語)
Harvest Mouse:
The smallest rodent in Japan, about the size of a thumb, nests in grasses such as miscanthus sinensis. It is listed in the Red Data Book of 28 prefectures in Japan.
Osmia Cornifrons:
A small bee about one centimeter in size that lives on the surface of thatched roofs. They are essential for the pollination of apples and other crops. As the number of thatched roofs decreased, farmers began to build their own nests of reed bundles inboxes.
Prairie plants (bellflower, daisy, ominea):
A representative of the rare plants found in the thatch field. Bellflower is listed in the Red Data Book of the Ministry of the Environment.
It is difficult to maintain a thatch field without human care, and a good thatch field can be maintained by cutting the grass every year or by lighting a fire. However, if they are not maintained properly, tall grasses and shrubs will grow and block the sunlight. A decrease in plant species occurs, and after about 30 years, there are more woody species than herbaceous species. In Japan's climate, almost all grasslands transition to forests, so it can be said that grassland creatures and short plants are protected by human hands.
<02. Continue to use resources>
The old thatch from the dismantling of the roof is not thrown away but is reused where it does not affect the durability or appearance of the roof. Old thatch that has become too short or too brittle to be used for roofing is returned to the soil by spreading it in the fields as fertilizer, so there is no need to dispose of it. In particular, old thatch that has been smoked in hearths and kamados(stove) for decades becomes a good fertilizer.
The thatch grows in a year and is (1) used for thatched roofs for 20-30 years (5-10 years for straw), (2) used as livestock feed, bedding grass, and fertilizer for fields, and (3) decomposed naturally in a year to several years to become organic carbon in the soil.
Through this series of cycles, the carbon absorbed by the plants that will become thatch is fixed in the thatched roofs and soil without being discharged for a long period of time.
<03. Generating Equal Help>
・Mutual aid roofing
The thatching of thatched roofs has been done by either communal labor, labor exchange, labor service, or wage labor at the village level. Labor service (i.e., volunteer work) was performed for large shrines and the houses of large landowners, while in other cases equal labor and money were paid for labor power.
・Sharing and lending of thatch
The system of sharing the thatch harvested by each house in the cooperative unit is called Kaya-Tanomoshi. The number of bundles of thatch provided and received by each house was recorded, so that when the cooperative was dissolved, the balance of thatch for all members would be balanced.
<04. Creating Something Manageable>
A thatched roof is made of a log frame, bamboo underlayment, straw rope, and thatch. These are all materials that can be found close by and can be processed by hand. The logs are used for as long as 100 years, and the bamboo, straw ropes, and thatch are replaced as necessary when the roof is re-thatched.
Traditional thatched roofs are made by the following processes: "assembling" logs and bamboo, "tying" the assembled substrate with ropes, and "sewing" or "weaving" the thatch onto the substrate. The roof can be easily dismantled by untying the ropes, and the ropes can be replaced and tightened again. When the roof is partially damaged, it can be flexibly repaired by removing and replacing the damaged thatch or inserting additional new thatch.
<05. Updating Skills and Knowledge>
Form of Thatch: The form of thatch has changed over time, from prehistoric times to the present day. In wealthy houses, the decoration of the ridge and other parts of the house was devised to meet the needs of the owner in order to symbolize the high status of the house.
The materials used for the thatch were also chosen based on what was easiest to procure at the time. In Kobe, for example, the main thatch material was awn grown along the shores of the rice fields, but in the immediate postwar period, wheat was actively produced, and many roofs were thatched with wheat straw.
It is not just a matter of preserving the shape of the roof, but of constantly adapting it to the times.
Inheritance of Techniques: Originally, techniques were handed down orally from master to apprentice. For this reason, Chinese characters are often not used in the names of tools, and even tools for the same purpose have different shapes and names in different regions.
The inheritance of thatching techniques does not stop with the processes of roofing, such as tying ropes, selecting and storing thatch, but also includes how to make tools and sharpen scissors.
<Take Things for Granted>
The cycle surrounding thatch and thatched roofs have been established through the common practice of 01 to 05 since ancient times, and the numerous wisdom found therein have not only been passed down, but have also continued to be adapted to each era.
All the activities that we practice today are an extension of that history, and while adapting to the various environments that surround us today, we are renewing the wisdom of our ancestors and realizing the cycle of the environment, resources, and economy in the present day.
-Case.1-
In order to "protect the habitat of living things around us" and "continue to use resources," we have started activities to utilize part of the silver grass meadow as a thatch field in cooperation with a local group that manages silver grass meadows in Hyogo Prefecture and protects the plants and animals that live there.
At present, the thatched roofing industry often procures thatch from vast production areas far away from urban areas, such as the foot of Mt.Fuji and Aso. By making it possible to procure thatch from familiar thatch fields, we can reduce the environmental impact of transportation and create a small but strong resource cycle.
<An example at Ueyama Highland>
With our support, the NPO Ueyama Kogen Eco-Museum started selling thatch in 2017. By purchasing the thatch grown through continuous care as a material for thatching, the organization has been able to receive fair compensation. We have received feedback from within the corporation that "we can make use of the silver grass that is no longer in season" and "it will be a source of income for the local community"
-Case.2-
In order to "continue to use resources" and "create mutual aid on an equal footing," they are working with local farmers to create a cycle of straw use involving local people. They are creating a three-way satisfaction system that reduces the burden on farmers, procures straw locally, and increases the number of people involved in farming and thatching.
In today's world where combine harvesters are the norm, large-scale farmers crush the straw during harvesting, so only farmers who harvest by hand can obtain rice straw. Many of the farmers who harvest by hand are small-scale farmers or organic farmers. In order to build a sustainable relationship, it is important to balance the workload of providing rice straw with the income from it, while also creating value such as thatching and connection with the community.
<Example in Nishi Ward, Kobe City>
BIO CREATORS, a group of farmers, uses two acres of rice fields to host workshops for the public to experience agriculture for food education. The rice harvested by farmers and citizens by hand is threshed, and the remaining rice straw is purchased by the company. The purchased rice straw is used for local events (Farm to Folk). This is a model of resource and economic circulation that is being realized on a regional basis, beyond the boundaries of the village, by utilizing the straw for artwork and hands-on workshops. -
応募プロジェクト・アイデアのWebサイトがありましたら、URLをご記入ください。
https://kusa-kanmuri.jp/