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作品タイトル(日本語)
AICOM
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作品タイトル(英語)
AICOM
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制作物のコンセプトを記載してください。
一般の方がゲームを通じて視線推定AIのしくみを理解し、同時に研究者側もユーザーから理解が得られた上で構築したデータセットを研究に使うことができる、相互にとってメリットのある新しい仕組みを作ることを目指したプロジェクトです。視線推定の研究には参加者の同意の元で撮影された視線上方付きの顔画像が必要になりますが、撮影には手間がかかる上に参加者や環境の多様性に欠けていること、また一般の方々も、AI自体は耳にするもののその仕組みについてはあまり理解する機会はなく、研究者との隔たりが大きいことが両者へフィールドリサーチを行った際にわかりました。デザインの力でそのギャップを解消し、新たな機会創生に挑戦したのが今回のAICOMというプロジェクトになります。
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制作物のコンセプトを記載してください。(英語)
This project aims to create a new, mutually beneficial system that allows the general public to understand how gaze estimation AI works through games, and at the same time allows researchers to use the datasets they have built with the understanding of users. The study of gaze estimation requires face images taken with the consent of the participants, but this is a time-consuming process that lacks diversity in participants and environments, and although the public has heard of AI, they have little understanding of how it works. When we conducted field research on both sides, we found that there was a big gap between them. This project, AICOM, is an attempt to bridge this gap and create new opportunities through the power of design.
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作品の素材・仕様
86cm (W) x 60cm ( L)x 60cm( h)
使用素材 プラスチック板、アクリル板、アルミ、タブレット、高画質カメラ等。 -
作品の素材・仕様(英語)
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作品のリファレンスURL
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作品の映像URL
https://www.youtube.com/watch?v=d2wHqYpm-LY
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公式サイト、もしくはSNSのURL
https://www.designlab.ac/post/aicom-democratised-and-co-creative-ai-research
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特別賞のテーマにどう作品が関連しているか説明文を記載
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AICOM
視線推定技術開発の向上に必要なデータセットの生成ゲームとワークショップのセットで、AIについての未来の社会を皆で考える機会のデザイン
AICOMは、学習データ獲得のためのゲームとワークショップがセットになった機会を提供することによって研究者と一般の方とのコミュニケーションの機会を作り、最先端AIテクノロジーを民主化するための新しい仕組みをデザインするプロジェクトです。
AICOMのデータ獲得ゲームでは2人のプレイヤーがペアになり、間に挟んだ透明の文字盤上で相手が見ている文字を単語を予想しながら当てることでポイントを競い合います。ゲーム中の顔画像が正解の文字とともに記録されるため、顔画像と視線方向がペアになった、視線推定AIの学習に用いることのできるデータセットが同時に出来上がることになります。
ゲーム参加と合わせて人工知能技術の紹介やワークショップツールを用いたアイデア発想ワークショップの機会も設けることで、参加者が一方的にデータを獲得されるのではなく研究者と一緒に未来を考える機会を提供します。
東京大学生産技術研究所DLX Design Labと、視線推定技術の開発を行っている同研究所の菅野研究室が共同で行っているこのプロジェクトでは、研究者側がAI研究を進める上で必要不可欠なデータ収集過程をゲーム化することで広く一般に開かれたものにすることを実現しながら、参加者側もAIや機械学習技術を学びながらデータが必要とされる理由や目的を理解できるような、相互にとって意義のある仕組みをデザインすることが目的になっています。
The alternative science communication design for democratising the latest AI research by dataset generation game and co-creation workshop
The AICOM project aims to create better communication between scientists and local communities for democratising latest AI technologies and building the future society together.AICOM provides a new gamified experience for collecting training datasets required for developing gaze estimation models. Two players are paired up during the game. One player looks at a character on a transparent board, and the second player has to guess which character the other player is looking at. They will compete with each other while enjoying the face to face communication during the game.
The player’s face images are recorded during the game, and the face images with their corresponding gaze direction annotation will be saved as a part of the dataset after the game. Such a large and diverse image dataset will contribute to gaze estimation research.Unlike previous data collection schemes, the AICOM project will also provide a workshop session after the game experience, to create a better understanding of the technology and imagine the future of AI together. Using the tools designed for the workshop, participants will think together about their own new AI ideas based on the game and lecture experience. AICOM is a collaboration project with the Sugano lab at IIS, which researches artificial intelligence and machine learning as a leading expert in gaze estimation.
Dataset collection is a common bottleneck of AI research. Instead of the data set has been recorded in shadow, we would like to provide an opportunity, users can understand the process of the dataset generation, at the same time AI researchers can receive the benefit to gain better data sets which will help their latest AI research. We would like to provide an opportunity for better understanding and positive inspirations of the latest AI researches and increase the number of people in society who would like to make their own AIs. We are hoping to create communication and engagement between the researchers and local people for fostering advanced AI technologies and building a better society together.
AICOMは、学習データ獲得のためのゲームとワークショップがセットになった機会を提供することによって研究者と一般の方とのコミュニケーションの機会を作り、最先端AIテクノロジーを民主化するための新しい仕組みをデザインするプロジェクトです。
AICOMのデータ獲得ゲームでは2人のプレイヤーがペアになり、間に挟んだ透明の文字盤上で相手が見ている文字を単語を予想しながら当てることでポイントを競い合います。ゲーム中の顔画像が正解の文字とともに記録されるため、顔画像と視線方向がペアになった、視線推定AIの学習に用いることのできるデータセットが同時に出来上がることになります。
ゲーム参加と合わせて人工知能技術の紹介やワークショップツールを用いたアイデア発想ワークショップの機会も設けることで、参加者が一方的にデータを獲得されるのではなく研究者と一緒に未来を考える機会を提供します。
東京大学生産技術研究所DLX Design Labと、視線推定技術の開発を行っている同研究所の菅野研究室が共同で行っているこのプロジェクトでは、研究者側がAI研究を進める上で必要不可欠なデータ収集過程をゲーム化することで広く一般に開かれたものにすることを実現しながら、参加者側もAIや機械学習技術を学びながらデータが必要とされる理由や目的を理解できるような、相互にとって意義のある仕組みをデザインすることが目的になっています。
The alternative science communication design for democratising the latest AI research by dataset generation game and co-creation workshop
The AICOM project aims to create better communication between scientists and local communities for democratising latest AI technologies and building the future society together.AICOM provides a new gamified experience for collecting training datasets required for developing gaze estimation models. Two players are paired up during the game. One player looks at a character on a transparent board, and the second player has to guess which character the other player is looking at. They will compete with each other while enjoying the face to face communication during the game.
The player’s face images are recorded during the game, and the face images with their corresponding gaze direction annotation will be saved as a part of the dataset after the game. Such a large and diverse image dataset will contribute to gaze estimation research.Unlike previous data collection schemes, the AICOM project will also provide a workshop session after the game experience, to create a better understanding of the technology and imagine the future of AI together. Using the tools designed for the workshop, participants will think together about their own new AI ideas based on the game and lecture experience. AICOM is a collaboration project with the Sugano lab at IIS, which researches artificial intelligence and machine learning as a leading expert in gaze estimation.
Dataset collection is a common bottleneck of AI research. Instead of the data set has been recorded in shadow, we would like to provide an opportunity, users can understand the process of the dataset generation, at the same time AI researchers can receive the benefit to gain better data sets which will help their latest AI research. We would like to provide an opportunity for better understanding and positive inspirations of the latest AI researches and increase the number of people in society who would like to make their own AIs. We are hoping to create communication and engagement between the researchers and local people for fostering advanced AI technologies and building a better society together.