The experience
The Simple World of IN-NO-CENCE
The horror and beauty of hair from a microscopic perspective
All we need is a relationship between body and hair
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作品タイトル(日本語)
IN-NO-CENCE
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作品タイトル(英語)
IN-NO-CENCE
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制作物のコンセプトを記載してください。
本作品は人の身体の変化と、それに対する抗い、あるいは受け入れをテーマとしている。身体に変化が起きた時の鮮烈さを、再体験できるかたちで残しておきたいと考えたため、VRシステムとして制作した。
本作では肉体と体毛の関係性に焦点を当てるため、VR空間上に肉体のメタファである球体と、コントローラーで動かせるピンセット、そしてゴミ箱だけを存在させた。時間の経過とともに無垢な球体は、毛が大量に生えた状態へと移行していく。体験者は、連続的に毛が生える球体を目の前にして、放っておくか、ピンセットを用いて毛を抜くかという二択を迫られることになる。
作者は、はじめて自分に体毛(髪の毛以外の)が生えてきた時の“悲しさ”と“おぞましさ”、さらに生えること自体や剃ることで得る奇妙な“嬉しさ”を含む衝撃を、繊細に覚えている。しかし次第に、変化後の状態こそが自分の肉体であるという認識により鮮烈さが薄れ、無表情で日常的に髭を剃るようになってしまった。本作品は、そんな慣れきった状態でも初期の印象を与えられるように、無駄を削ぎ落とした空間、無垢を感じさせるパール質感の球体、異常な毛のスケールやリアルな質感など、内容を強調しながら設計していった。しかしどうしても作品に触れるにつれ“慣れ”が生じるジレンマから、他者に意見を求めながらも「本当にこれで当時の衝撃が再現できているのか」という不安を抱えながらの制作となった。本作に触れた方々が、変化の瞬間の心の動きを再認識するきっかけとなれば幸いである。
これまでCGによる既存の毛髪の表現はマクロ視点を前提としており、本作で扱ったようなミクロ視点における立体物として一本の毛を扱い、生え変わりの表現や、それぞれの毛と高度にインタラクションさせた例は作者の知る限り他にない。本作の毛髪は既存の光散乱計算に加え、カラー、光沢、法線テクスチャも組み合わせて太さ方向のディティールも表現した。 -
制作物のコンセプトを記載してください。(英語)
The theme of this work is the change of the human body and the resistance or acceptance to it. I created this work as a VR system because I wanted to preserve the vividness of the change in the body in a form that could be experienced again.
In order to focus on the relationship between the body and hair, I created a sphere, which is a metaphor for the body, tweezers that can be moved with a controller, and a trash can in the VR space. With the passage of time, the innocent sphere shifts to a state in which a large amount of hair grows. Faced with a sphere that is continuously growing hair, the viewer is forced to choose between leaving it alone or using tweezers to remove the hair.
I vividly remember the feeling of "horror" and a strange "joy" when I saw my first facial hair growing on me. However, with the realization that my body is what it will be after the change, the vividness has faded, and I have come to shave it without expression on a daily basis. This work was designed to give the initial impression even in such an accustomed state, emphasizing the contents of the work, such as the stripped down space, the pearl sphere that gives the impression of innocence, the unusual scale and realistic texture of the hair. I hope that this work will help people remember their own moments of change.
Until now, existing CG representations of hair have been based on a macroscopic perspective, there is no other example of handling a single hair as a object from a microscopic perspective, expressing how it grows and changing, or interacting with each hair. In addition to the existing light scattering calculations, the hairs in this work are also expressed in detail in the thickness direction by combining color, gloss, and normal textures. -
作品の素材・仕様
ハードウェア: Windows PC(OS 10), Azure Kinect DK, HTC Vive Pro, 白色球(鉄塊、スチールパイプ、スチロール球から旋盤作業などを経て制作)
ソフトウェア/ライブラリ: Openframeworks 0.11.0(Addon:ofxGui), OpenVR, Visual Studio 2017, glsl, opengl, opencv, Bullet Physics
展示に必要なスペース: 4M(横) x 4M(縦) x 2M(高さ)
動画の音楽: Deep Fragments by Aleksandar Dimitrijevic -
作品の素材・仕様(英語)
Hardware: Windows PC(OS 10), Azure Kinect DK, HTC Vive Pro, White sphere (produced from iron ingots, steel pipes, and styrofoam balls through lathe work, etc.)
Software/Library: Openframeworks 0.11.0(Addon:ofxGui), OpenVR, Visual Studio 2017, glsl, opengl, opencv, Bullet Physics
Space required for display: 4M(Length) x 4M(Width) x 2M(Height)
Music for video: Deep Fragments by Aleksandar Dimitrijevic -
作品のリファレンスURL
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作品の映像URL
https://youtu.be/Y_mcZLo2xfs
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公式サイト、もしくはSNSのURL
https://tatsuro-kudo.com/
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特別賞のテーマにどう作品が関連しているか説明文を記載