-
作品タイトル(日本語)
雪解け
-
作品タイトル(英語)
Thaw
-
制作物のコンセプトを記載してください。
パンデミック以降、自室に籠る事が多くなった。日本家屋は内と外、そしてその中間と分かれており、地元でのレジデンスプログラム中に、そこで積み重なった感情が中間の中庭に溜まっていった。大量のインプットで自分が消えていく感覚、地元に囚われてしまった自分の感情と新潟特有の雪下ろしに用いられる中庭の積雪と掛け合わせた映像制作を行った。また、新潟県の冬は雪と雲が終始空を覆っており、とてもどんよりとした気分になり、2019年には全国自殺率2位を記録した。憂鬱とした感情が中庭に積もったり解放されていたかもしれない。
特に私の中で記憶に残ったもの達が屋根から落ちてくる。馬頭観音は川渡りで大量の馬が亡くなってしまった悲劇的なストーリーの象徴と街の入り口の象徴として最初に登場させた。商店街は看板ほぼ全て閉店したものだったが、選挙のポスターと新しい商店街のポスターを対照的なものとして登場させようと考え、同じ板のオブジェクトとしてCGで作成した。鼻隠しは建築用語で端隠しらしいが、どうしてもミスリードさせる演出を名前に感じ私の記録にはそのイメージが残っていたので、鼻を隠す木材を登場させた。そして、リサーチで一番時間を割いた小須戸縞である。職人である主人が少し前から倒れてしまった為に小須戸縞はこのままでは途絶えてしまう。支え続けた奥さんの話や新聞などを拝見し、たくさんの時間が詰まっていた事を感じた。そして、工場でホコリを被っていた数々の機械と糸。その中の一つ、糸巻きを記念に頂いた。それは自宅に持ち帰っても明らかに工場での何年にも積み重なってきた時間を感じる物体で、オーラの様なものを発している。この糸巻きがこのレジデンス中に獲得して今も自分の周りにものとして残っている唯一のものである。閉店した店の看板、祈りをたくさん詰め込んだ仏像たち、新しい商店街や選挙のポスター、今消えてしまおうとしている小須戸縞の工場、町屋ラボで昔使われていた時計、これらの過去と現在の時間が詰まった物体達を中庭に積み重ねその上から、消えてしまう筈だった糸巻きがたくさん生まれていく事で時間を塗り替えようとした。 -
制作物のコンセプトを記載してください。(英語)
Since the pandemic, I often stayed in my room. Japanese houses are divided into inside, outside, and in between, and during the local residence program, the emotions accumulated there accumulated in the middle courtyard. I made a video by combining the feeling of disappearing with a large amount of input, my feelings of being trapped in the local area, and the snow cover in the courtyard, which is peculiar to Niigata. Also, in winter in Niigata prefecture, snow and clouds covered the sky from beginning to end, which made me feel very dull, and in 2019 I recorded the second highest suicide rate in Japan. Depressed emotions may have accumulated or been released in the courtyard.
Especially the memorable things in me fall from the roof. Hayagriva first appeared as a symbol of the tragic story of the death of a large number of horses across the river and a symbol of the entrance to the city. Almost all the signboards in the shopping street were closed, but I wanted to make the poster of the election and the poster of the new shopping street appear as contrasts, so I created it with CG as an object on the same board. It seems that the nose is hidden in architectural terms, but I felt that the name was misleading, and that image remained in my record, so I introduced wood that hides the nose. And Kosudo stripes, which took the most time in research. Kosudo stripes will be cut off as it is because the master who is a craftsman has collapsed for a while. Looking at the stories and newspapers of his wife who continued to support him, I felt that he had a lot of time. And many machines and threads that were covered with dust at the factory. One of them, the pincushion, was commemorated. It is an object that clearly feels the time accumulated in the factory for many years even when it is brought home, and emits something like an aura. This pincushion was the only one that was acquired during this residence and still remains around me. Signs of closed stores, Buddha statues packed with prayers, new shopping streets and election posters, Kosudo striped factories that are about to disappear, clocks used in Machiya Labs, these past and present I tried to repaint the time by stacking objects that were full of time in the courtyard and creating a lot of thread windings that were supposed to disappear from above. -
作品の素材・仕様
video projection
-
作品の素材・仕様(英語)
video projection
-
作品のリファレンスURL
-
作品の映像URL
-
公式サイト、もしくはSNSのURL
https://vimeo.com/476622854/e02b4d9e89
-
プロフィール情報
-
参加メンバー
-
居住国
Japan
- 149